Digt: HVOR KOMMER DU FRA?

“Denne dag” funktionen på facebook har i dag mindet mig om en post, som jeg skrev ét år siden. Det var i forbindelse med, at folketinget havde ytret, at der ikke burde være boligområder, hvor etniske danskere var i mindretal og Gorilla Media lavede en video, hvor de fortalte minoritetsetniske børn, at deikke var danske. Videoen gik viralt med #JegErDansk. Når jeg læser min post, er det som at få deja-vu. I dag, som for præcist ét år siden, oplever jeg nemlig igen at være ufrivillig tilskuer og målskive for endnu en omgang etnisk-minoritets bashing leveret af politikerne selv. Udgangsforbud efter kl. 20.00, dobbeltstraf og strafzoner i de udsatte boligområder, diskussioner om de somaliske medborgere som byrder eller berigelser etc., etc., etc. Hver gang det bliver tid til, at partierne skal hive billige stemmer hjem på bekostning af de etniske minoriteter, så tænker jeg altid på børnene. På de etniske minoritetsbørn især. På mine børn – akkurat som jeg gjorde i dag for ét år siden. Nedenstående er min facebook post gengivet. Digt udgivet i digtsamlingen “DER VAR ET YNDIGT LAND” af Asim Iqbal, 2014.

 

……………

 

“Ved du, hvad der er træls?” siger hun.
I børnehaven spørger og spørger de, hvor jeg kommer fra
Jeg gider ikke svare
Men de spørger hele tiden
Hun kan ikke svare

Jeg prøver at formulere
Et svar der tilgodeser
Det paradoks vi lever, når vi er født og opvokset her
Men har svært ved at identificere
En identitet som ikke inficerer
Vores sind med tvivl når vi i mødet med andre oplever
Disharmonier med det, vi føler og det, andre ser

Jeg er interesseret i at høre, hvilket svar hun giver
Når de spørger
Og hun bliver forvirret
For i denne situation
Er svar skyldig ikke accepteret
i denne situation
Er svar skyldig ikke accepteret

Hun svarer at ”Eritrea” er det svar, hun giver
For dét at være dansk gør de andre forvirret
Når hun er brun, og de andre bliver
Ved med at spørge til facit er accepteret
Ud fra normer der dikterer
At en rigtig danskers urfader også har beboet landet her
Så Eritrea er det svar, hun giver
Selvom det inde i hende rumsterer

Jeg husker.
For et år siden var det på “Danmark”, hun insisterede
Da en fremmed mand på gaden kun “Afrika” til svar ville acceptere
Nu har hun af erfaring fået sig lært
Dét, at kalde sig dansker, ikke er for enhver
Så Eritrea er det svar, hun giver
Selvom det inde i hende rumsterer”

 

……………

 

Overstående skrev jeg da min den ældste var 5 år efter at have oplevet, hvor meget og hvordan “danskhed” fylder i børnehøjde. Havde egentlig sagt til mig selv, at jeg ikke ville bruge kræfter på den hersens dansker-diskussion for det er drænende. Det er som en følelsesmæssig rutchetur, som du ufrivilligt er spændt op på, hvor du det ene øjeblik bliver ked, det næste indigneret. Og alt derimellem, men mit helt ømme punkt er børnene. Ikke kun mine, men de minoritetsetniske børn generelt. Det er dem jeg altid tænker på, når jeg ser medierne giver mikrofontid til endnu en der bræger noget med, at ulven kommer og endnu værre er det, når det kommer fra de politiske talerstole.

Jeg giver ikke meget for dem der optimistisk hele tiden lige skal tilføje, at politikerne kan rende og hoppe med deres sproglige opdeling i “danskere og indvandrere og efterkommere” og i “os og dem” for det der virkelig tæller, det er om man selv føler sig dansk. Men det er ikke kun det der tæller! Det der tæller er også, at vores politikere, uanset politisk ståsted, formår at kommunikere deres tanker, holdninger og visioner med andet end skolegårds argumentation og “fordi jeg siger det”-logik. At de formår at tale om, til og ikke mindst med de etniske minoriteter i en respektfuld tone; også når det handler om emner, hvor man er uenige eller er svære fordi det berører kulturel, religiøs, seksuel eller anden diversitet. Udgangspunktet må være, at tales der om danske statsborgere, uanset hvordan de ser ud, hvad de hedder eller hvordan de lever, så må der formuleres i vendinger der respekterer dette faktum. Det bør vi godt kunne forvente af vores politikere for uanset hvordan vi vender og drejer det, så besidder de en defintionsmagt, der fungerer som pejlemærker for, hvordan resten af befolkningen ser på og behandler hinanden. Hvad de udspyr legitimerer, hvordan vi føler om og opfatter hinanden og ikke mindst, hvordan vi opfatter os selv.

Jeg kan gå og føle mig nok så dansk, men min danskhed kan jeg ikke tage for givet fordi jeg fra politisk side konstant konfronteres med mistænkeliggørelse og sproglig eksklusion. Og tag endelig ikke fejl, vores børn mærker det også! Så tidligt som i børnehavealderen erfarer de, at de ikke er helt lige som deres etniske majoritetsvenner. Og vi som forældre kommer på hård prøve, når vi som ekstra opgave hele tiden skal forsikre vores børn om, at også de hører til selvom de ser, hører og oplever andet.

Den her video gør ondt at se. Ikke kun på grund af det faktum, at børnene på kamera så direkte bliver udfordret på deres identitet, men fordi at det er virkeligheden for danske minoritetsbørn. Det er de forvirrede og fortvivlede barneansigter vi som forældre skal samle op og gang på gang puste ny selvtillid, selvværd og stolthed i så de tør at tro på og stå ved, at også de er danskere.

 

One thought on “Digt: HVOR KOMMER DU FRA?”

  1. Jeg har altid holdt meget af H C Andersens dig “I Danmark er jeg født”.
    Den bedste fortolkning er dog med Islam Bachiri.
    Jeg synes at han på smukkeste vis fortæller, hvad det i nutidens Danmark er at have en dansk identitet og samtidig være stolt af sine etniske rødder.

    Like

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

w

Connecting to %s